مصرف غذاهای گیاهی بیشتر ممکن است موجب بهبود سلامت قلب شود

      دکتر کیسی ربیهولز ، استادیار اپیدمیولوژی دانشکده سلامت عمومی دانشگاه جانزهاپکینز می گوید :درست است که شما مجبور نیستید غذایی را کاملا از منابع حیوانی تامین شده ترک کنید، اما مطالعات ما نشان می دهد که اگر سهم بیشتری از غذای روزانه خود را به منابع گیاهی اختصاص دهید و محصولات حیوانی کمتری مصرف کنید، خطر حمله قلبی یا سکته و دیگر انواع بیماری های قلبی عروقی شما را کمتر تهدید خواهد کرد.

     پژوهشگران پایگاه داده های مربوط به دریافت غذا را برای بیش از ۱۰هزار نفر از میانسالان آمریکایی بررسی کردند ؛ این افراد که هنگام آغاز پژوهش ها بیماری قلبی عروقی نداشتند، بین سال های ۱۹۸۷ و ۲۰۱۶ تحت مطالعه قرار گرفتند. سپس با توجه به میزان مصرف غذاهای گیاهی و حیوانی به چندین گروه مختلف تقسیم شدند.

   نتایج به دست آمده نشان می داد در افرادی که به طورکلی سهم بیشتری از غذای روزانه خود را به منابع گیاهی اختصاص داده بودند:

-۱۶درصد احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری هایی از قبیل سکته ، حمله یا نارسایی قلبی و دیگر مشکلات مشابه داشتند

-۳۲ درصد خطر کمتری برای مواجهه با مرگ در اثر بیماری قلبی عروقی داشتند

– و در کل احتمال مرگ آن ها نسبت به کسانی مقدار غذای گیاهی کمتری صرف می کردند ۲۵ درصد کمتر بود.

       ریبهولز می گوید: یافته های ما بر اهمیت توجه به رژیم غذایی تاکید می کند، ممکن است تفاوت هایی در شرایط مصرف غذا در افراد مختلف وجود داشته باشد، اما برای کاهش دادن خطر بیماری قلبی عروقی مردم باید سبزیجات ، آجیل ، گندم کامل ، میوه و حبوبات بیشتری مصرف کرده و از غذاهای حیوانی تا حد امکان پرهیز کنند. این یافته ها به خوبی با یافته های قبلی پیرامون الگوهای رژیمی مطابق اند؛ مانند رویکرد رژیمی برای مقابله با فشار خون بالا (DASH) که به رژیم مشابهی تاکید دارد.

   وی متذکر می شود این یکی از اولین مطالعاتی است که برای آزمایش سهم غذاهای گیاهی در مقایسه با غذاهای جانوری در رژیم جمعیت عمومی مردم صورت گرفته است. یافته های قبلی هرچند مشابه نتایج امروزی هستند اما درمورد جمعیت خاصی از مردم صورت گرفته بودند.